Engels | Nederlands
Van grensovergang naar grensovergang
Sulaymaniyah (Irak) naar Goris (Armenië), maart 2014

Ons vierde bezoek aan Iran begon in eerste instantie met een probleempje. Het kostte ons namelijk behoorlijk wat moeite om de grens tussen Irak en Iran over te steken. Aan de Iraakse zijde liep alles voorspoedig, maar omdat er geen ‘contract’ is tussen Irak en Iran over de tijdelijke invoer van auto’s met een buitenlands kenteken, leek het erop dat we Iran niet in zouden kunnen met onze auto bij deze grenspost. Men adviseerde ons terug te rijden naar Turkije, en via dat land Iran in te rijden. Maar uiteindelijk kwam alles toch goed en kon ons vierde bezoek aan Iran beginnen (zie het artikel: Stress aan de grens met Irak en Iran).

De Iraanse regio die we in eerste instantie bezochten was Iraans Koerdistan. Dit prachtige en ultra-gastvrije deel van Iran hadden we ooit eerder bezocht, maar desondanks was het een feest om weer terug te zijn. Al op de dag van aankomst in Iran werden we door een Koerdische familie uitgenodigd voor het avondeten en overal in het stadje Marivan werden we welkom geheten. “Welcome to Iran” is de zin die we in de eerste dagen ongetwijfeld het meest gehoord hebben. Vanuit Marivan zijn we via de Howraman Vallei naar Paveh gereden. Deze weg die door de prachtige vallei loopt, en die slechts voor ongeveer de helft verhard is, geeft een mooi inzicht in het traditionele Koerdische leven in de kleine dorpjes (zie de foto-impressie over de Howraman Vallei). Verder zuidwaarts reden we de provincie Lorestan binnen, eveneens een provincie van Iran die zelden door buitenlanders wordt bezocht, en ook hier zijn de mensen erg vriendelijk.

Een prachtige weg doorkruist de Howraman Vallei in Iraans Koerdistan

Vanuit de hoofdstad van Lorestan, Khorramabad, rijden we het Zagros gebergte over en arriveren we in Irans grootste toeristische trekpleister, Isfahan. We verblijven in een klein hotelletje nabij het centrale Naqsh-e Jahan plein en genieten van al het moois deze stad te bieden heeft. We merken overigens wel meteen dat we weer in een gebied zijn gearriveerd waar men gewend is aan toeristen. Mensen zijn nog steeds erg vriendelijk, maar de extreme gastvrijheid die je bijvoorbeeld in de provincies Lorestan en Koerdistan ervaart is niet meer aanwezig. Eén van de gebieden van Iran die we nooit eerder bezocht hadden, was de woestijn in het hart van het land. Nu we met eigen vervoer waren, was dit natuurlijk het moment om ook een indruk te krijgen van dit deel van Iran. We verbleven in eerste instantie een paar dagen in de stad Naein aan de grens van de woestijn, en reden vervolgens dieper de droogte in naar het oasedorpje Garmeh. We verbleven er in het pension genaamd Ateshooni, maar ondanks de schoonheid van het gebied waren we niet echt te spreken over de ervaringen in pension (zie ook de foto-impressie over de Iraanse woestijn, en de column over Ateshooni).

Langzaam maar zeker kwam de nieuwjaarvakantie van de Iraniërs in zicht (genaamd No Ruz, wat letterlijk de nieuwe dag betekent). Dit is de belangrijkste vakantieperiode in het land en bijna iedereen lijkt gedurende de twee weken volgend op Nieuwjaarsdag, op vakantie te gaan. En dat betekent dat hotels in de populaire vakantiebestemmingen zijn volgeboekt en de wegen extreem druk zijn. We besloten om de paar dagen rondom nieuwjaarsdag in Teheran door te brengen, de enige bestemming die niet in de smaak lijkt te vallen van de vakantievierende Iraniërs. Maar eerst brachten we nog een bezoek van enkele dagen aan Semnan, een oude zijderoutestad op enkele uren rijden ten oosten van Teheran. In Semnan hebben we overigens voor de eerste en enige keer in Iran iets te maken gehad met de geheime politie. Ze brachten een bezoek aan ons hotel nadat we de avond ervoor een paar uur hebben zitten kletsen met een Duitse fietsster in de lobby van het hotel. Wellicht is dat voor iemand de reden geweest om de geheime politie in te schakelen om te gaan kijken wat er precies aan de hand is met die buitenlanders in Semnan, een stad die overigens zelden door buitenlandse reizigers wordt bezocht. Nadat ze onze paspoorten gedetailleerd hadden bekeken en ons hadden gevraagd wat onze route was, vertelden ze ons dat ze eigenlijk met drie man sterk naar het hotel waren gekomen om ons te waarschuwen voor de drukte op de Iraanse wegen tijdens Iraans Nieuwjaar. Yeh right, en wij heten eigenlijk Jip en Janneke.

Oude mannen bij de ingang van de bazaar in Isfahan

Na ons bezoek aan Teheran, dat voor een groot gedeelte uitgestorven was, reden we de vakantiedrukte van Noordwest Iran in. Rondom Teheran hadden we voor het eerst tijdens ons bezoek aan dit land moeite om diesel te vinden. Vrachtwagens zijn namelijk niet toegestaan op de belangrijkste uitvalswegen van de Iraanse hoofdstad, waardoor de tankstations ook geen diesel aanbieden. Maar in de buurt van Qazvin, konden we onze dorstige vriend toch weer volgooien. Ons eigenlijke doel die dag was het bekende bergdorpje Masuleh, nabij de stad Rasht, maar omdat de rest van Iran dit dorpje schijnbaar had uitgekozen als vakantiebestemming, waardoor er een file ontstond op de weg er naartoe, besloten we deze bestemming aan ons voorbij te laten gaan.

Via bezoekjes aan Sarein, Kaleybar, en de Aras vallei reden we naar Jolfa, onze laatste bestemming in Iran, op een steenworpafstand van de Kaukasus. De nieuwjaarvakantie van de Iraniërs was nog steeds in volle gang en overal zal je Iraanse families en vriendengroepen langs de weg picknicken. Het is geweldig om te zien hoe weinig deze mensen nodig hebben om een leuke vakantie te hebben. In veel steden en dorpen die populair zijn onder de vakantiegangers, zijn speciale veldjes beschikbaar, compleet met toiletten, waar de Iraniërs met een krappe beurs, hun speelgoedtentjes kunnen opzetten om de nacht door te brengen. Aan het einde van de maand april, een paar dagen voordat ons Iraans visum zou aflopen, steken we de grens over met Armenië (zie ook het artikel: De Iraans – Armeense grens). We rijden vervolgens voor het eerst in ons leven de Kaukasus in. Wat een verschil!

Een zicht over het zandkleurig stadje Mohammadiyeh, nabij Naein
Onaards landschap in de Iraanse woestijn
Tijd voor een picknick
Dorpsleven in noord-west Iran
De spectaculaire ligging van het Babak fort nabij Kaleybar in Iran

<Vorige weblog>

Go back to home pageGo to Articles sectionGo to Columns sectionGo to Photos sectionGo to countries sectionGo to weblog sectionGo to about us