Engels | Nederlands
Terug naar Maleisië
Nuwara Eliya (Sri Lanka) naar Fraser's Hill (Maleisië), maart 2011
Als we ons bezoek aan de zogenaamde ‘hill country’ in het hart van Sri Lanka gaan afsluiten, weten we eigenlijk nog niet precies wat we met de laatste tien dagen van ons bezoek aan Sri Lanka willen doen. Wat we wel weten is dat we een minder toeristisch deel van het land willen zien. We hebben daarvoor twee opties, de oostkust van het eiland, of het noordelijke puntje van het land, waar tot voor enkele jaren terug een burgeroorlog woedde tussen het Sri Lankaanse leger en de Tamil Tijgers, die vochten voor een eigen land.

Uiteindelijk besluiten we naar Jaffna in het noorden te gaan, mede door de slechte weersvoorspellingen voor de oostkust. We reizen daarvoor eerst terug naar Colombo om een vergunning aan te vragen om naar het noorden te mogen reizen. Het is puur een bureaucratisch proces, maar om een voor ons onbekende reden wil het Sri Lankaanse leger precies weten welke buitenlanders er naar dit gebied afreizen. Eenmaal in Colombo aangekomen brachten we een bezoek aan het Ministerie van Defensie waar we middels een handgeschreven brief ons verzoek moesten indienen. Vervolgens duurde het drie dagen voordat we onze vergunning konden ophalen. Tijdens het wachten in Colombo hebben we onder andere een bezoek gebracht aan een Cricket wedstrijd. India, Bangladesh en Sri Lanka organiseerden namelijk gezamenlijk de 2011 Cricket wereldkampioenschappen en Colombo was één van de speelsteden. We begrepen eigenlijk helemaal niets van cricket, dus voordat we naar het stadion gingen hadden we wat uurtjes in een internetcafé doorgebracht om de spelregels te leren. We bezochten de wedstrijd tussen Pakistan en Canada, en we hebben het als superleuk ervaren (zie ook het artikel: Cricket voor dummy’s, zoals ons).

Straatscene in Jaffna, op het noordelijkste tipje van Sri Lanka

Nadat we de vergunning hadden gekregen zijn we in één lange busdag naar Jaffna gereisd. De weg tot Vavuniya was in prima staat, maar de laatste vier uren van de rit naar Jaffna ging over een slechte weg. Op de weg van en naar Jaffna, en ook in de stad zelf, was nog veel van de burgeroorlog te zien. Toch maakte het kleine stadje een uitermate vriendelijke indruk op ons. Zoals verwacht waren er geen andere toeristen en de mensen waren warm en gastvrij. We hebben er een prima tijd gehad, ondanks het feit dat er objectief gezien weinig te zien is (zie ook ons artikel over het bezoek aan Jaffna). Vanuit Jaffna zijn we terug naar het zuiden gereisd, met als bestemming Anuradhapura. Anuradhapura is de oudste stad en de eerste hoofdstad van het eiland. Van veel oude gebouwen zijn indrukwekkende ruines bewaard gebleven, waardoor een bezoek aan de stad meer dan de moeite waard is. Vanuit Anuradhapura namen we de bus naar onze laatste bestemming in Sri Lanka, de badplaats Negombo op een uurtje rijden ten noorden van Colombo. We hadden voor Negombo gekozen vanwege het feit dat de stad slechts op tien kilometer van het vliegveld ligt. En aangezien onze vlucht om iets na achten in de ochtend vertrok, vonden we Negombo een betere plek om te verblijven dan Colombo. De stad stelt echter weinig voor en de stranden van Negombo zijn dramatisch te noemen, zeker als je de stranden van de zuidkust van Sri Lanka gewend bent. Als je dus een strandvakantie naar Sri Lanka overweegt, ga dan zeker niet naar Negombo, is ons advies.

Stipt op tijd vertrok onze vlucht met Air Asia vanuit het internationale vliegveld van Sri Lanka naar Kuala Lumpur in Maleisië. En aangezien we bij de prijsvechter Air Asia niet iets extra’s hadden betaald voor ‘zelf te kiezen’ zitplaatsen, werden we bewust uit elkaar gezet, weliswaar wel in dezelfde rij, maar ieder aan een andere kant van het gangpad. Dat was een ander koppel in onze rij ook overkomen, waardoor we na plekken te hebben geruild toch naast elkaar konden zitten. Na een kleine vier uur vliegen arriveerden we voor de zoveelste keer tijdens deze reis in Maleisië. We zijn altijd graag in Maleisië. Niet alleen is het een prachtig land met prima mensen, maar het is ook een land waar het heerlijk vertoeven is. Alle faciliteiten zijn aanwezig en de overvloed aan goede supermarkten is een genot na weken of maanden in landen als India en Sri Lanka te hebben gereisd.

Een lekker volle boekhandel in Kuala Lumpur

Uiteindelijk blijven we bijna twee weken in Kuala Lumpur. Lekker genieten van de ‘luxe’ die de stad te bieden heeft. Ivonne moest nog naar de tandarts en omdat onze fotocamera op zijn laatste benen liep, hebben we een andere aangeschaft. We hebben er voor gekozen om eens een aantal maanden met een compacte camera te reizen, om te kijken of dat een alternatief is voor een zware en volumineuze spiegelreflexcamera. Ook hebben we in Kuala Lumpur ons Thaise visum alvast geregeld, een doos met tien kilo aan spullen terug naar Nederland gestuurd, en veel koffie gedronken bij de Starbucks. Kuala Lumpur is een heerlijke stad!

Na Kuala Lumpur zijn we met de bus naar het oude koningstadje Kuala Selangor gereisd. Van de oude stad is niets meer over, maar het stadje heeft wel een bekend natuurpark voor vogelaars. We hadden dit park al ooit eerder met de ouders van Edwin bezocht, maar hadden toen weinig tijd om vogels te spotten. We bleven er twee volle dagen en zagen 28 nieuwe soorten vogels die we in Maleisië nog niet eerder hadden gezien. De komende tijd willen we sowieso wat meer tijd door gaan brengen in natuurgebieden en natuurparken. De maanden in hectische India en drukke Sri Lanka hebben ons deels weer doen verlangen naar wat rustigere en groenere omgevingen. En dan is Maleisië een prima keuze. We zitten nu bijvoorbeeld in het prachtige Fraser’s Hill en willen hierna nog een bezoek gaan brengen aan Cameron Highlands en het wereldberoemde nationaal park Taman Negara. En daar waar we het leuk vinden, nemen we alle tijd om van de prachtige omgeving te genieten.

<Vorige weblog>

Go back to home pageGo to Articles sectionGo to Columns sectionGo to Photos sectionGo to countries sectionGo to weblog sectionGo to about us